Oranssi kirkas paketti
Käsitteet, keskivaikea taso
Kirkkaanoranssi paketti sisältää yli 20 erilaista peliä, jotka on tarkoitettu abstraktien käsitteiden harjaannuttamiseen (keskivaikea taso). Tehtävät ovat vaikeudeltaan noin 4-5 –vuotiaille lapsille.
Tehtävät on ryhmitelty kuuteen osa-alueeseen:
1. Aika
2. Sijainti
3. Määrä
4. Värit
5. Ominaisuudet
6. Yläkäsitteet
KIRKKAANORANSSIN PAKETIN PELIEN SISÄLLÖT
Ensimmäisen ryhmän pelien avulla voidaan harjoitella vuodenaikoja ja niihin liittyviä tapahtumia, vuorokaudenaikoja sekä muita aikaa ilmaisevia käsitteitä (esimerkiksi ensin, sitten, yhtä aikaa, ei vielä, myöhemmin). Pelit ovat värikkäitä ja hauskoja, esimerkiksi onkimiskilpailu on usein hyvin suosittu, samoin esineitä sisältävä lautapeli innostaa lapsia harjoittelemaan.
Toisen ryhmän pelien avulla voidaan opetella sijaintia ilmaisevia käsitteitä, esimerkiksi alla, päällä, edessä, takana, vieressä, sisällä, alapuolella, yläpuolella, ympärillä, ylös, alas, ulkopuolella, sisäpuolella. Sijaintikäsitteitä voidaan opetella neljän eri tyyppisen pelin avulla, joista esimerkiksi Suvi Sukeltajan onkimiskilpailu on hyvin suosittu.
Kolmas ryhmä sisältää kolme peliä, joiden avulla voidaan opetella laskemista 1-20 ja määrää ilmaisevia käsitteitä. Maanviljelijä Makkosen lautapelissä eläimiä kannattaa laskea usein, ettei voittomahdollisuus livahda ohi! Samoin Pelottomat petokalat –onkimiskilpailussa kannattaa olla tarkkana kalojen määrän suhteen.
Neljännen ryhmän pelit houkuttelevat lasta tunnistamaan ja nimeämään perusvärejä. Norsu Noposen ja Kana Kainulaisen heittopelit ovat lasten suosikkeja, sillä pelit aloitetaan heittämällä kortit ilmaan. Uuno Undulaatin muistipelissä mietitään ovatko banaanit liloja vai sittenkin keltaisia ja minkä värisiä delfiinit oikeasti ovat – punaisia vai harmaita. Muita tämän ryhmän pelejä ovat Olli Oravan dominopeli, jossa etsitään saman värisiä kuvia ja Essi Elefantin kuvalotto, jossa mietitään minkä värisiä esineet oikeasti ovat.
Viidennen ryhmän pelien avulla voidaan opetella ominaisuuksia – vastakohtia ja perusmuotoja. Peppi Pesukarhun palapelissä ja Vekaroiden vesileikit –lautapelissä täydennetään vastakohtapareja, esimerkiksi sairas – terve, puhdas – likainen. Moonan muotodominossa etsitään samoja muotoja ja nimetään niitä eikä anneta värien sekoittaa peliä.
Kuudennen ryhmän peleissä harjoitellaan luokittelemaan esineitä ja kuvia yläkäsitteiden mukaan. Puumalaisten pussikilpailu on jännittävä, koska kuka tahansa voi voittaa milloin tahansa. Heittopeli puolestaan on lapsista hauska, koska siinä saa heittää kortit ilmaan pelin aluksi. Kaisan kasvit –pussipeli sisältää esineitä, jotka kiinnostavat lapsia yhä uudelleen.
SISÄLLYSLUETTELO
1. AIKA
1.1. Vuokon vuosi –kuvalotto
1.2. Petteri Pesukarhun onkimiskilpailu
1.3. Ilkka Illanvirkun kuvalotto
1.4. Päivä eläintarhassa –lautapeli
2. SIJAINTI
2.1. Todellisen prinsessan korttipeli
2.2. Kisu Kissalan palapeli
2.3. Suvi Sukeltajan onkimiskilpailu
2.4. Samu Sammakon värinoppapeli
3. MÄÄRÄ
3.1. Onnekkaat omenat –kuvalotto
3.2. Pelottomat petokalat –onkimiskilpailu
3.3. Maanviljelijä Makkosen lautapeli
4. VÄRIT
4.1. Norsu Noposen heittopeli
4.2. Kana Kainulaisen heittopeli
4.3. Olli Oravan dominopeli
4.4. Uuno Undulaatin muistipeli
4.5. Essi Elefantin kuvalotto
5. OMINAISUUDET
5.1. Peppi Pesukarhun palapeli
5.2. Vekaroiden vesileikit –lautapeli
5.3. Moonan muotodomino
6. YLÄKÄSITTEET
6.1. Puumalaisten pussikilpailu
6.2. Jääkiekkoilija Jääskeläisen heittopeli
6.3. Kaisan kasvit –pussipeli